Veelgestelde vragenHoe krijgt mijn kind een slaapritme?

Hoe krijgt mijn kind een slaapritme?

Het slaapritme van je kind kan ineens veranderen. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Jij hebt als ouder invloed op het vaste slaapritme.

Een slaapritueel voor het slapen gaan

Stel een vast slaapritueel in. Je kind weet dan waar hij of zij aan toe is. Zorg voor een vast ritueel van ongeveer 20 tot 30 minuten. Onderneem rustige activiteiten, zoals voorlezen en praten over de afgelopen dag. Doe dit zoveel mogelijk in de slaapkamer van je kind. Heb volle aandacht en zorg ervoor dat je niet gestoord wordt tijdens dit ritueel. Gebruik een vast slaapschema. Zorg dat je kind elke dag rond dezelfde tijd opstaat en naar bed gaat.

Een fijne slaapkamer

  • Zorg voor een rustige slaapkamer.
  • Laat de kamer overdag licht en zorg ervoor dat de kamer ’s avonds donker is. Op deze manier krijgt jouw kind een dag-nacht ritme. Gebruik eventueel een nachtlampje. Doe niet te druk vlak voor het slapengaan.
  • De beste kamertemperatuur ligt tussen 16 en 20 graden.
  • Maak duidelijk dat je kind in het eigen bed moet slapen. Onduidelijkheid kan ervoor zorgen dat het langer duurt voordat je kind dit gewend is.

Plan je activiteiten

  • Ga overdag regelmatig naar buiten met je kind en laat je zoon of dochter lekker bewegen in de buitenlucht.
  • Ga bewust om met media. Als kinderen teveel spelen met een tablet of telefoon kan dit problemen met slapen geven. Laat je kind rond etenstijd alleen televisie kijken en boekjes lezen. Laat je kind daarna helemaal niet meer naar een beeldscherm kijken. Natuurlijk is er ook geen televisie, tablet of computer in de slaapkamer.
  • Geef twee uur voor het slapengaan geen zware maaltijden aan je kind.

Nachtmerries

Is je kind bang in bed of heeft het een nachtmerrie? Dat komt bij veel kinderen voor. Als je je kind op dat moment gerust stelt, gaat het vanzelf over. Kalmeer je kind zo veel mogelijk in zijn of haar eigen bed.