Veelgestelde vragenWat kun je zelf doen bij een postpartum depressie?

Wat kun je zelf doen bij een postpartum depressie?

Blijf niet alleen met je sombere gevoelens rondlopen. Praat er over met iemand die jij vertrouwt. Dat kan een vriend of familielid zijn, maar ook een professional, bijvoorbeeld de verloskundige of jeugdverpleegkundige. Hoe eerder je hulp zoekt, hoe kleiner de kans dat jouw klachten verergeren.

Vind jouw consultatiebureau

Tips en adviezen

Negen maanden zwanger, een bevalling en dan ben je moeder! Dat is niet niks. Het zet je leven op zijn kop. Gun jezelf tijd om de dingen te verwerken en om te wennen aan je nieuwe leven mét kind. Gun jezelf tijd om te wennen aan je nieuwe rol als moeder met nieuwe zorgen en verantwoordelijkheden. Hieronder vind je enkele praktische tips die je kunnen helpen om in balans te blijven en deze terug te vinden.

  • Zorg goed voor jezelf.
  • Neem af en toe tijd voor jezelf. Doe iets wat je voor de bevalling ook leuk vond om te doen.
  • Investeer in je relatie, heb bewust aandacht voor elkaar in je nieuwe rol.
  • Beweeg. Doe het rustig aan. Bouw je conditie op door bijvoorbeeld te gaan wandelen, fietsen of zwemmen.
  • Blijf in contact met vrienden en vriendinnen.
  • Durf nee te zeggen.
  • Durf hulp te vragen.
  • Neem tijd om tot rust te komen, vraag anderen om even op je kind te passen.
  • Accepteer dat het niet altijd makkelijk en leuk is.
  • Praat met je partner, familie en vrienden over je gevoelens en zorgen.
  • Accepteer dat je als moeder niet altijd alles goed kan doen.
  • Deel de zorg van je baby met je partner.

Kijk ook eens of er bij jou in de buurt een ‘mamacafé’ is. Hier kun je samen met je kindje naartoe. Je ontmoet er andere moeders. Het is vaak heel fijn om verhalen uit te wisselen.