GGD Hart voor Brabant
Geplaatst op: 31-07-2018 om 15:20 uur
Laatst gewijzigd op: 15-08-2018 om 09:08 uur

Wendy Dambacher

AIOS Maatschappij en Gezondheid, jeugdarts

Het mooiste van mijn werk is dat ik midden in de gemeenschap werk. Je bouwt echt iets op met je team, de gezinnen die je op het spreekuur ziet én de ketenpartners in de wijk. Als jeugdarts ben je ook een beetje deel van de wijk en dat is precies wat ik zocht. Ik heb altijd met kinderen willen werken. Na 3 jaar op de kinderafdeling van een ziekenhuis wilde ik weg uit de klinische omgeving. Bij de GGD heb ik vervolgens helemaal mijn plek gevonden.

Wendy Dambacher aan haar bureau

We zijn voor de gemeente een belangrijke ketenpartner in de signalering en verwijzing voor jeugdhulp. Dat komt natuurlijk niet vanzelf, je moet jezelf blijven profileren en op de kaart zetten, maar je inzet wordt gewaardeerd en we merken dat er steeds meer gebruik gemaakt wordt van de expertise van de jeugdarts. Bijvoorbeeld wanneer de school kenmerken van ADHD bij een van de kinderen signaleert. Vanwege de goede samenwerking met de gemeente is een apart contact van de ouders met de gemeente niet nodig, maar is alleen een verwijzing van de jeugdarts voldoende. En dat is heel fijn, het scheelt ouders een extra afspraak.

Spreekuren zijn een belangrijk onderdeel van het werk, maar daarnaast ga ik ook wel eens naar zorgteams op scholen, wijkteamoverleggen of op huisbezoek. Het werk als jeugdarts is ontzettend veelzijdig. Je zit niet vast achter je bureau maar komt ook veel daarbuiten. Ook het integraal werken van onze GGD draagt hieraan bij. Werken in leeftijdscategorie 0 tot 19 jaar; afwisselend, maar ook een meerwaarde bijvoorbeeld in gezinnen met problematiek waarbij zowel basisschoolleerlingen als pubers betrokken zijn.

Sinds kort ben ik kartrekker geworden voor de uitrol van de koemelkprovocaties op het consultatiebureau in regio Midden Brabant. In de regio Den Bosch hebben we de koemelkprovocaties op het consultatiebureau geïntroduceerd. Hierbij was ik nauw betrokken, in eerste instantie alleen in de uitvoering maar gaandeweg ook bij het eraan gekoppelde onderzoek. In combinatie met mijn opleiding krijg ik de kans om me hier verder mee bezig te houden. Ik heb mijn modules en moduleopdrachten aan dit project gekoppeld, waardoor inzet voor de opleiding ook daadwerkelijk iets oplevert in de praktijk (en vice versa).

Het management geeft ons veel ruimte voor het nemen van eigen verantwoordelijkheid. Juist hierdoor was het voor mij mogelijk om mij zo snel te ontwikkelen. Het betekent ook dat je zelf op tijd bij je manager aan de bel moet trekken bij vragen of problemen.