GGD Hart voor Brabant
Geplaatst op: 13-05-2019 om 16:16 uur
Laatst gewijzigd op: 14-05-2019 om 14:39 uur

voorkom een depressie na de bevalling

Als de roze wolk er niet is... Sommige moeders zitten niet, of niet altijd, op een roze wolk na de geboorte van hun kind. En dat komt vaker voor dan je misschien denkt. Dat is ook niet gek. Er gebeurt zoveel in de eerste maanden na de bevalling. Gelukkig is er veel aan te doen. Het is belangrijk dat jij vertelt hoe jij je voelt. Vertel het aan iemand die je vertrouwt. Blijf er niet te lang mee rondlopen. Sombere gevoelens kunnen een depressie worden. Wil je meer weten over mentale gezondheid en wat een depressie na de bevalling? Op deze pagina lees je zelf kunt doen en wat wij voor je kunnen betekenen. 
Voel je welkom bij jouw GGD

De verpleegkundigen en artsen van de GGD Hart voor Brabant kijken niet alleen naar de ontwikkeling van jouw kind. Zij hebben ook tijd voor jou! In het eerste half jaar na de bevalling houden onze verpleegkundigen en artsen moeders een beetje extra in de gaten. We vragen moeders ook om een vragenlijst in te vullen: de EPDS vragenlijst. Op basis van die vragenlijst proberen we in te schatten hoe moeders zich voelen.

Als een moeder niet lekker in haar vel zit, kan zij dit bespreken op ons spreekuur. Waar nodig kunnen we moeders ook doorverwijzen naar de juiste hulpverlening.

Wil je zelf een afspraak met ons maken? Dat kan! Neem contact met ons op.

Wat kun je zelf doen?

Negen maanden zwanger, een bevalling en dan ben je moeder! Dat is niet niks. Het zet je leven op zijn kop. Gun jezelf tijd om de dingen te verwerken en om te wennen aan je nieuwe leven mét kind. Gun jezelf tijd om te wennen aan je nieuwe rol als moeder met nieuwe zorgen en verantwoordelijkheden. Hieronder vind je enkele praktische tips die je kunnen helpen om in balans te blijven en deze terug te vinden.

  • Zorg goed voor jezelf.
  • Neem af en toe tijd voor jezelf. Doe iets wat je voor de bevalling ook leuk vond om te doen.
  • Investeer in je relatie, heb bewust aandacht voor elkaar in je nieuwe rol.
  • Beweeg. Doe het rustig aan. Bouw je conditie op door bijvoorbeeld te gaan wandelen, fietsen of zwemmen.
  • Blijf in contact met vrienden en vriendinnen.
  • Durf nee te zeggen.
  • Durf hulp te vragen.
  • Neem tijd om tot rust te komen, vraag anderen om even op je kind te passen.
  • Accepteer dat het niet altijd makkelijk en leuk is.
  • Praat met je partner, familie en vrienden over je gevoelens en zorgen.
  • Accepteer dat je als moeder niet altijd alles goed kan doen.
  • Deel de zorg van je baby met je partner.
Kijk ook eens of er bij jou in de buurt een 'mamacafé' is. Hier kun je samen met je kindje naartoe. Je ontmoet er andere moeders. Het is vaak heel fijn om verhalen uit te wisselen.
Fijne Tools & Tips
Mentaal Vitaal

Mentaal Vitaal

Op deze website vind je veel informatie over mentale fitheid en postpartum depressie. Je vindt er tips en oefeningen om mentaal vitaal te blijven. Of over hoe je met een postpartum depressie omgaat.

 

 Boek: Perfectie moedes bestaan niet

Boek: Perfecte moeders bestaan niet

Diana Koster schreef helder geschreven een boek over veel voorkomende problemen waar moeders tegenaan lopen na de bevalling. Veel informatie maar ook praktische tips en oefeningen. Zeer bruikbaar in je dagelijkse leven als kersverse moeder.

 Mirro

Mirro

Stichting Mirro biedt e-health cursussen aan. Je betaalt € 7,- per jaar voor een account. Vervolgens krijg je toegang tot alle e-healthmodules zoals beter slapen, relatieproblemen, piekeren, depressieve gevoelens, angst en paniek. Ook is er een e-healthmodule voor werkende moeders die ingaat op de uitdaging van het combineren van werk en moederschap.

 Website: Snel beter in je vel

Website "snel beter in je vel"

De website "snel beter in je vel" biedt korte online cursussen zoals beter slapen, minder stress en minder piekeren.

 MIND Korrelatie

MIND Korrelatie

Voor anonieme hulp en ondersteuning bij psychische klachten kun je contact opnemen met MIND Korrelatie. Zij zijn bereikbaar via telefoon, whats-app of e-mail.

 App: WellMom WellMom
Bedoelt voor zwangere vrouwen die de kans op een depressie na de
zwangerschap willen afhouden. Met tips en hulpmiddelen
om positiever te denken en stress te verminderen.

Download als PDF